Het nieuwe EU consumentenrecht, webshop eigenaar opgelet!

Vanaf 13 juni geldt het nieuwe consumentenrecht voor webshops. Er worden strengere eisen gesteld aan websites die online producten aanbieden. De regels hebben invloed op bestelprocedures, retouren, het rekenen van extra kosten en meer. Een overzicht van de nieuwe rechten, regels en wetgeving voor de webshop eigenaar.

Duidelijke prijzen

prijslijstJe prijzen moeten duidelijk zijn, niet alleen van je product maar ook van de extra kosten zoals transactiekosten en verzendkosten. Zo mag je niet meer, pas bij het afrekenen, kenbaar maken wat de verzendkosten zijn. Ook de transactiekosten per betaalmethode moeten duidelijk zijn, tevens mag een webwinkel hier geen extra kosten meer voor rekenen dan de werkelijke kosten voor de betaalmethode. Wanneer een winkelier de kosten niet meldt, hoeft de klant deze niet te betalen.

Zorg er dus voor dat je prijzen duidelijk zijn om problemen te voorkomen. Bijvoorbeeld reissites, waar een vanaf prijs wordt gegeven, zonder boekingskosten, administratiekosten enz. moeten hard aan de slag.

Retouren – herroepingsrecht

Herroepingsrecht naar 14 dagen

De tijd waarin een klant zijn aankoop ongedaan kan maken gaat van 7 werkdagen naar 14 kalenderdagen. Dit is niet geldig voor producten die om hygiënische redenen niet retour kunnen, mits ze verzegeld zijn.

Een klant moet voor dit soort zaken wel uitdrukkelijk instemmen met het afzien van het herroepingsrecht. Dit is ook geldig voor bijvoorbeeld downloads als e-books. Een duidelijke button met daarbij de tekst dat ze afzien van het herroepingsrecht is vaak voldoende.

Terugbetalen bij retouren

eu-consumentenrechtDe regels voor terugbetaling bij retouren verandert ook, webshops zijn verplicht binnen 14 dagen het bedrag terug te betalen. Een belangrijke note daarbij is echter, dat deze termijn ingaat wanneer de klant kan bewijzen dat de producten retour gestuurd zijn (bijvoorbeeld met een pakbon).

EU-formulier voor koop ontbinding

De EU heeft een speciaal formulier gemaakt, dat ingevuld moet worden bij het ontbinden van een koopovereenkomst. Een voorbeeld van zo’n formulier is te downloaden bij Thuiswinkel.org.

Waardevermindering bij retour producten

Een regel waarvan de webwinkelier wellicht iets vrolijker van wordt, wanneer een product schade heeft geleden en retour wordt gezonden, mag de winkelier de kosten van waardevermindering in rekening brengen aan de klant. Op welke manier de waardevermindering vast gesteld moet worden is niet geheel duidelijk.

Let op: Als de schade bij de verzending heeft plaats gevonden is dit risico voor de webshop eigenaar.

Verplicht: Binnen 30 dagen leveren

Producten moeten binnen 30 dagen geleverd worden, mits er een langere levertijd in de overeenkomst staat. Voor de meeste webshops is dit geen probleem, echter denk er goed over na als je maatwerk producten aanbiedt die een langere levertijd nodig heeft.

Bestelknop en checkboxjes

eu-vlagDe bestelknop krijgt eisen. Zo moet duidelijk zijn dat, wanneer je klikt, je een betalingsverplichting aangaat. Dit moet in duidelijke formulering waar geen twijfel over mogelijk is dat de klant moet afrekenen. Hoe dit dan precies moet zijn, wordt niet duidelijk.

Checkboxjes, voor bijvoorbeeld het accepteren van voorwaarden of het ontvangen van een nieuwsbrief, mogen niet meer vooraf aangevinkt zijn. De klant moet dus uitdrukkelijk de checkboxjes zelf aanvinken.

Consumentenrecht voor webshops, check dit:

  • Controleer of de Algemene Voorwaarden aansluiten bij de nieuwe wetgeving, indien nodig, pas deze aan.
  • Pas interne procedures aan, let vooral op retouren
  • Pas je website technisch aan, op bestelknopjes en checkboxjes
  • Zorg ervoor dat alle kosten duidelijk zijn

Hulp nodig bij het inrichten of de marketing van je webshop?

Je webshop aanpassen aan de nieuwe regels? Neem gerust contact op over hoe wij jou kunnen helpen!

[one_half]Wij helpen graag, LeaseYourSite.nl is gespecialiseerd in het ontwikkelen en vermarkten van webshops en websites. Heb jij nog geen webshop of website? Neem dan ook contact op, je weet niet wat je mis loopt![/one_half]
[one_half_last][contact-form-7 id=”181″ title=”Bel me terug”][/one_half_last]

Reageer

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Begin te typen en druk op Enter om te zoeken