Hoe kun je het bouncepercentage van je website verlagen?

Als je een website hebt wil je dat je bezoekers er ook op kijken. Je hebt er van alles aan gedaan om de website zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Toch merk je dat veel bezoekers maar kort op je site zijn en meteen weer wegklikken. Dat is niet de bedoeling! Hoe kun je het bouncepercentage verlagen?

Het bouncepercentage verlagen

Het Engelse woord ‘bounce’ betekent zoiets als ‘terugkaatsen’. In de wereld van het internet wordt hiermee het effect aangegeven dat een bezoeker je startpagina aanklikt en meteen weer weggaat. Hij kaatst als het ware van je pagina af. Als dit veel gebeurt is het bouncepercentage van je webpagina groot. Hier kunnen allerlei redenen voor zijn. In de ogen van de bezoeker duurt het te lang voor de pagina geladen wordt, de pagina ziet er veel te schreeuwerig of onduidelijk uit of de bezoeker heeft geen idee hoe hij op je pagina moet navigeren. Veel van deze dingen kun je aanpakken. Je wil graag dat je bezoekers blijven en je bouncepercentage verlagen!

Tip 1 voor het bouncepercentage verlagen. Het doel

Bezoekers van je website willen snel duidelijkheid. Ze willen meteen zien waar informatie te halen is of bijvoorbeeld een bestelling gedaan kan worden. Maak per pagina dus duidelijk wat hier te halen is. Als je bezoeker het doel van je pagina niet begrijpt zal hij snel weer verdwijnen.

Tip 2. Snelheid!

Hoe langzamer een webpagina laadt, hoe sneller een bezoeker afhaakt. Wie op een webpagina zit te wachten vindt een paar seconden al erg lang. Op telefoons is er een klein beetje meer geduld. Een pagina waarop erg veel plaatjes, animaties of filmpjes geladen moeten worden heeft een grotere laadtijd. Een reden om het gebruik hiervan drastisch te herzien.

Tip 3. Denk aan mobiele apparaten

Steeds meer mensen gebruiken een tablet of smartphone om het internet op te gaan. Zorg dat je webpagina’s hierop zijn voorbereid. Een desktopversie van de website ziet er op een mobiel apparaat vaak niet uit. Met responsive design kun je niet relevante content op kleinere schermen onderdrukken.

Tip 4. Houd het duidelijk en concreet

Een bezoeker komt op je pagina omdat hij ergens naar op zoek is. Ben kort, bondig en concreet en laat lange teksten achterwege. Biedt je bezoeker de mogelijkheid om actie te ondernemen.

Tip 5. Organiseer je fouten

De 404-pagina wordt getoond als een bepaalde pagina niet of niet meer bestaat. Bezoekers vinden de 404-pagina irritant. Vang dit soort fouten af door een alternatief te bieden. Geef bijvoorbeeld een melding dat de pagina helaas niet meer bestaat maar laat zien welke hoofdkeuzes nog wel te maken zijn. Zoiets helpt je bouncepercentage verlagen.

Tip 6. Let op je browser

Een website ziet er in verschillende browsers helaas niet altijd hetzelfde uit. Als je site er in Chrome fantastisch uitziet kan het in een andere browser een ramp zijn – of andersom. Test het goed uit, zodat je bezoekers niet worden afgeschrikt.

Reageer

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Begin te typen en druk op Enter om te zoeken