Social Media voor bedrijven – 4 tips

Social media. Of je er nu privé veel gebruik van maakt of niet: zakelijk gezien kan je er niet meer omheen. Voert jouw bedrijf op dit moment geen actief social media beleid? Begin met het formuleren van een strategie. Social media voor bedrijven is wezenlijk anders dan privégebruik. Levert jouw bedrijf goederen en diensten aan particulieren of opereer je vooral business-to-business?

Facebook is een geschikt medium om in contact te blijven met particulieren. Linkedin wordt daarentegen vooral in de zakelijke markt gebruikt. Maak ook gebruik van de nieuwere social media voor bedrijven. Pinterest en Instagram zijn minder algemeen, maar voor specifieke doelgroepen erg belangrijk. Op alle sociale media aanwezig zijn kan uiteraard ook, maar vraagt wel een behoorlijke tijdsinvestering. Met de volgende tips maak je effectief gebruik van social media voor bedrijven.

Zorg voor een meerwaarde

Zorg dat je meerwaarde biedt aan je klant. Het wordt door klanten als irritant ervaren wanneer je enkel reclame maakt voor je bedrijf. Het is positief als je berichten plaatst die informatief zijn voor je doelgroep. Als je toch aan promotie doet, doe dit dan in de vorm van een aantrekkelijke aanbieding of korting speciaal voor je volgers of likers.

Blijf sociaal actief!

Wees aanwezig! Een bekende valkuil bij het gebruik van social media voor bedrijven is de slapende account. Als je een social media account hebt, verwachten jouw klanten ook dat er op eventuele vragen gereageerd wordt. Als je weinig tot geen berichten plaatst, zal een groot deel van de klanten je ook weer ontvolgen. Heb je onvoldoende capaciteit om de accounts bij te houden, dan is het beter om op één of twee platforms actief te zijn.

Maak afspraken met je medewerkers!

Maak goede afspraken met je medewerkers. Met onhandige uitlatingen kunnen medewerkers veel schade toebrengen aan een zorgvuldig opgebouwd imago. Indien medewerkers graag een bedrijfscommunity willen, is het beter dat dit via een besloten groep gebeurt en niet op een bedrijfspagina.

Communiceer met je klanten!

Vraag je klanten om hun mening over jouw producten of diensten. Zo kun je beter aan hun wensen tegemoet komen. Melden klanten een klacht of opmerking? Zorg dan dit snel en adequaat wordt opgepakt. Zo sluit je een potentieel slechte ervaring met jouw bedrijf af met een positief gevoel.

Wat levert social media voor bedrijven op?

Wat levert social media voor bedrijven op? Om te beginnen levert het je een schat aan informatie en contacten met klanten op. Het biedt je een extra platform om jouw goederen of diensten onder de aandacht te brengen. Bovendien tellen social media resultaten mee voor je ranking in de zoekmachine. Met een actief gebruik van social media voor bedrijven sla je dus twee vliegen in één klap.

Hulp nodig bij de social media van je bedrijf?

Wij helpen je graag! Met onze website en marketing pakketten of met een maatwerk oplossing. Neem gerust contact met ons op!

  • In onze Privacyverklaring wordt toegelicht hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Begin te typen en druk op Enter om te zoeken